سهیلا سامی

در این قسمت از بررسی زندگینامه بانوان موفق به سراغ دکتر سیده سهیلا سامی فوق‌تخصص جراحی مغز و اعصاب رفته ایم که زمانی شاگرد پروفسور مجید سمیعی بوده است.

سیده سهیلا سامی، یازده خرداد ۱۳۶۳ متولد شد. از دوران کودکی به پزشکی علاقه‌مند بود. پدرش پروفسور امیرحسین سامی، رشته تحصیلی‌شان قلب بود. او هم می‌خواست رشته قلب بخواند اما بعد از این‌که دعوت‌نامه‌ای از سمت پروفسور سمیعی گرفت و با رشته مغز و اعصاب آشنا شد، خیلی به آن علاقه‌مند گشت و مصمم شد این رشته را ادامه بدهد.

به این ترتیب با زنانی آشنا شد که در این رشته موفق شده‌اند و با توجه به این که تخصص مغز و اعصاب از جمله رشته‌های جذاب برای افرادی است که از نظر هوش، استعداد، توانایی روحی و بدنی آماده هستند، ایشان هم به این سمت گام برداشت. البته ایشان می گوید:

باید در کنار استعداد و توانایی، قدرت بدنی کافی را برای تحمل یک عمل طولانی با فشارهایی در ذهن پزشک بابت حفظ سلامت بیمار داشته باشید تا در این شغل موفق شوید.

دکتر سامی جراحی مغز و اعصاب را از دشوارترین رشته ها مخصوصا برای بانوان می داند. اما با این وجود ایشان تابحال بیش از ۵۰۰ عمل جراحی را به تنهایی انجام داده و از اعجوبه های این تخصص و پزشکی حاذق محسوب میشود.

این بانوی موفق قصد دارد به ایران بازگردد و در وطن خویش به طبابت بپردازد.

جراحی مغز از جمله جراحی های بسیار ظریفی است که پزشکان زیر میکروسکوپ‌های قوی آن جراحی را انجام می‌دهند و به قدری کار یک جراح مغز ظریف است که روی اعصابی کار انجام می‌دهند که از مو باریک‌تر است. به طوریکه پوسته دور مغز مثل لایه قشر یک تخم مرغ پخته است و پزشکان زیر میکروسکوپ با چنین لایه ظریفی روبرو هستند و همیشه ذهن یک جراح مغز در حین عمل درگیر این است که الان با اعصاب بینایی، حرکتی، بویایی، چشایی، حافظه، صحبت کردن، فهمیدن فرد کار می‌کند.


وقتی از این بانوی موفق درباره بهترین خاطره شان پرسیدند، گفتند:

اولین بارم بود که به کربلا مشرف شدم واقعا امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را زیارت کردم. خیلی حس ناب و قشنگی بود شاید بتوانم بگویم بهترین و آرامش‌بخش‌ترین حسم را در کربلا تجربه کردم. من در همه امور زندگی و شغلی خودم، به این بزرگواران متوسل می‌شوم، در موقع جراحی کارم را با نام خدا شروع می‌کنم. موقع عمل هم، صد در صد تمرکزم روی جراحی است که در حال انجام آن هستم تا با لطف خدا با موفقیت پیش بروم.

نگاه این بانوی موفق به مسئله حجاب

در آلمان حجاب داشتن راحت نیست اما من انتخابش کردم. و سعی می‌کنم تا جایی که میتوانم تابع دستورات دینی و به آن‌ها پایبند باشم. من با انتخاب و آگاهی حجاب را انتخاب کردم، حجاب هم هیچ وقت هیچ مشکلی برای من ایجاد نکرده است.
و اگر بخواهم به زنان ایرانی توصیه‌ای داشته باشم، می‌گویم که به حرف دیگران خیلی اهمیت ندهند و روی انتخاب و هدفشون تاثیرگذار نباشد. آن چیزی را که علاقه دارند با تلاش پیگیری کنند و درس‌شان را بخوانند و مستقیم به سمت موفقیت پیش بروند.

توصیه دکتر سهیلا سامی برای سلامت مغز

دوری از استرس، داشتن ورزش ملایم، استفاده از غذاهای سالم، ورزش‌های فکری که ذهن را همیشه فعال نگه دارد، کتاب خواندن و … تحت هر شرایطی باید مورد توجه مردم قرار بگیرد. الان شرایط اقتصادی سخت است اما مردم تا جایی که می‌توانند باید برای برخی فعالیت‌ها وقت بگذارند و حتی هزینه کنند تا از پیری مغز و تحلیل رفتن آن جلوگیری کنند و جلوی سکته‌های قلبی و مغزی گرفته شود. هرچقدر از سیگار، دخانیات و مشروبات الکلی هم پرهیز کنند، هرچقدر مغز فعال‌تر باشد و همیشه در حال آموزش و یادگیری باشد، قطعاً مغز سالم‌تری خواهد داشت.

روایت های دیگر از زندگی بانوان موفق ایرانی را از اینجا بخوانید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *